Autismul Virtual: Impactul Tehnologiei asupra Copiilor / Televizorul este principalul factor declanșator
Medicii psihiatri avertizează că expunerea excesivă la tehnologie pentru copiii de vârstă foarte mică poate duce la tulburări din spectrul autist. Jocurile de pe telefon sau tableta sau chiar și desenele animate par inofensive, dar pot avea efecte grave, în special pentru cei mai mici decât doi ani. Specialiștii au identificat o nouă formă de autism numită „AUTISMUL VIRTUAL” în urma petrecerii mai mult de patru ore pe zi în fața ecranelor. Studiile au arătat că această formă a autismului se manifestă mai ales la băieți, iar fetele sunt mai puțin afectate. Specialiștii recomandă ca, în primii doi ani de viață, copiii să petreacă mai mult timp în natură și să comunice cât mai des cu adulții. De asemenea, atunci când părinții limită utilizarea acestor ecrane pentru câteva luni, simptomele copiilor pot dispărea.
Ce este autismul virtual?
Autismul virtual este un termen neoficial și neștiințific care a apărut în discuțiile despre impactul tehnologiei asupra dezvoltării copiilor. Acesta se referă la o serie de comportamente și simptome observate la copiii care petrec mult timp folosind tehnologia digitală, cum ar fi smartphone-uri, tablete și jocuri video. Aceste comportamente pot semăna cu cele observate în tulburările din spectrul autist, cum ar fi dificultățile în comunicare, interacțiunea socială și comportamente repetitive sau rigide.
Este important de menționat că autismul virtual nu este o tulburare medicală sau psihologică recunoscută oficial și nu poate fi diagnosticat ca atare. Cu toate acestea, termenul reflectă preocupările legate de expunerea excesivă la ecrane și impactul acestora asupra dezvoltării sociale și emoționale a copiilor. Cercetătorii și experții în domeniul sănătății mentale recomandă monitorizarea și limitarea timpului petrecut de copii în fața ecranelor, precum și încurajarea interacțiunilor sociale și a activităților în aer liber pentru a susține o dezvoltare sănătoasă și echilibrată.
Studii clinice recente au descoperit că, copiii mici care petrec prea mult timp cu ecranele au prezentat simptome care au fost etichetate ca „autism”, precum:
- Nu arată cu degetul. Copilul dvs. nu folosește gestul arătatului cu degetul când cere ceva sau vrea să atragă atenția asupra unui lucru;
- Nu răspunde la nume. Atunci când este strigat pe nume, copilul nu răspunde. Se pare că este distras sau neatent. De fapt, nu-și dă seama că este chemat;
- Nu înțelege limbajul simplu. Copilul are dificultăți mari în înțelegerea cuvintelor simple;
- Nu are joc simbolic. Copilul este apatic și nu reacționează la stimuli;
- Nu are contact vizual.
Potrivit Centrului pentru Copii cu Autism din Romania, in cazul a 90% dintre copiii de 2-3 ani, care sunt diagnosticați cu o formă de autism, principalul motiv este expunerea excesivă la programele TV sau alte forme de realitate virtuală. Marius Zamfir, psiholog și coordonator al Centrului, a declarat: „Atunci cand un copil este lăsat in medie mai mult de 5 ore pe zi in fața mediilor virtuale, aceasta poate duce la intarzieri in dezvoltarea psiho-motrică, intarzierea apariției și dezvoltarea limbajului, tulburare de opoziție și/sau comportament, ADHD sau chiar autism”.
În spitalele pentru copii din Romania, a existat o creștere uimitoare a autismului in randul tinerilor. Cauza a rămas necunoscută, astfel încât un psihiatru a decis să inspecteze înregistrările unui spital cu privire la toți pacienții admiși. În cadrul acestei cercetări, el a descoperit o tendință importantă: copiii cu autism petrec patru sau mai multe ore pe zi privind un tip de ecran – televizor, calculator, tabletă sau telefon.
Un studiu recent efectuat in Marea Britanie, Canada și SUA a arătat că tinerii petrec mai mult timp privind la ecrane – televizoare în principal – decât în bănci. Acest lucru poate duce la obezitate, diabet, deficit de atenție și tulburări de comportament. În special copiii englezilor se uită la televizor aproape șase ore pe zi, iar cei din Canada și SUA chiar mai mult, ajungând aproape la opt ore. Aceste cifre sunt alarmante și mai mult decât atât, părinții nu stabilesc reguli cu privire la timpul petrecut privind la televizor.
Astfel, cercetările internaționale recomandă ca accesul la tehnologiile și dispozitivele multimedia pentru copiii cu vârste între 0-2 ani să fie restricționat în totalitate, iar pentru cei între 3-5 ani să fie limitat la maxim o oră pe zi, iar pentru cei între 6-12 ani la maxim 2 ore pe zi. După o perioadă de tratament, recuperarea este completă. Autismul virtual rămâne o amintire neplăcută și, în același timp, o lecție de viață.
Care sunt lucrurile care stau la baza creșterii numărului de cazuri de autism? Eliminarea folosirii ecranelor electronice din viața celor mici poate reduce riscul sau chiar simptomele autismului după ce acesta a fost diagnosticați?
Într-adevăr, ecranele sunt atât de atractive încât este dificil pentru copiii mici să se întoarcă la alte activități. Acest lucru face ca aceștia să devină dependenți de ecran și să fie izolați de interacțiunile umane din care au nevoie pentru a dezvolta abilitățile de comunicare și limbaj. În plus, zgomotul și lumina de pe ecrane, chiar și desene animate, pot genera emoții dureroase pe care copilul nu le poate gestiona. Aceste sentimente pot duce la comportamente violente și agresive la copiii mici.
Un număr crescând de copii din țările dezvoltate se confruntă cu autismul. Însă, în cazul autismului virtual, țările care nu au cunoscut revoluția digitală nu au înregistrat o creștere exponențială a diagnosticele autismului, datorită faptului că copiii acestor țări nu petrec prea mult timp in fața unui ecran. Un studiu sugerează că, după ce persoanele cu autism au petrecut o lună în Africa, fără ecrane, simptomele lor au dispărut.
Îndepărtarea ecranelor de la copiii cu autism poate restabili dezvoltarea creierului lor la normal. Acest lucru poate fi observat prin îmbunătățirea abilităților de joc al copilului, iar dezvoltarea sa devine normală. Având în vedere cercetările limitate, nu se poate afirma că aceasta este valabilă pentru fiecare copil. Cu toate acestea, numeroase studii de cazuri clinice au demonstrat că acest lucru este adevărat pentru anumite cazuri de autism. Chiar dacă cercetătorii nu au descoperit o legătură genetică pentru autism, unii copii pot fi predispuși la simptomele autismului.
Eliminarea ecranelor din viața unui copil mic nu este o îndeletnicire ușoară pentru părinți, ceea ce este de înțeles. Uneori, aceștia se bucură să privească programele lor preferate, când se întorc acasă de la locul de muncă, iar acest lucru le oferă relaxare. În aceste situații, le-a fost sugerat să înregistreze emisiunile și să le urmărească după ce copiii s-au culcat. De asemenea, ei ar putea avea nevoie de sprijinul unui terapeut sau un asistent social specializat în dezvoltarea copilului. Cu toate acestea, atunci când părinții fac modificările necesare și petrec mai mult timp cu copilul lor prin jocuri interactive, efectele sunt benefice pentru orice copil. Dacă un copil este expus riscului de autism sau a fost deja diagnosticat, poate fi cu atât mai motivant pentru părinți să încerce să elimine ecranul pentru o luna pentru a vedea dacă absența de pe ecran are rezultate pozitive.
Beneficiile exercițiilor fizice pentru copii
Copiii au nevoie de exerciții fizice pentru a-și dezvolta abilitățile și pentru a se bucura de o bună sănătate. Activitățile fizice sunt esențiale pentru dezvoltarea lor fizică și mentală, precum și pentru ajutarea lor să se descurce mai bine în alte activități ale vieții. Exercițiile fizice pot contribui la dezvoltarea propriilor abilități, precum și la îmbunătățirea stării de sănătate. Activitățile fizice joacă un rol important în dezvoltarea unei atitudini pozitive față de sine și față de lumea înconjurătoare. Acestea pot ajuta copiii să-și controleze sentimentele și să-și dezvolte încrederea în ei înșiși.
Mișcarea are un efect semnificativ asupra dezvoltării emoționale a copilului. Și deși principalul rol al sportului în viața copilului este de a-l ajuta să crească mare, puternic și sănătos din punct de vedere fizic, există și numeroase avantaje psihologice sau mintale pe care trebuie să le luăm în considerare. Sănătatea psihologică este la fel de importantă ca cea fizică pentru dezvoltarea copilului și poate fi stimulată prin mișcare. Prin intermediul sportului, copilul va crește complex, atât fizic, psihic cât și emoțional.
Practicarea sportului poate oferi mai multe avantaje: reducerea stresului și a sentimentelor de depresie, îmbunătățirea dispoziției, facilitarea interacțiunilor sociale, creșterea încrederii în sine și îmbunătățirea performanțelor academice.
Sportul poate oferi copiilor ocazia de a-și dezvolta răbdarea, responsabilitatea și respectul pentru ceilalți, precum și înțelegerea că fiecare persoană joacă un rol important într-o echipă. Copiii vor învăța să fie ascultători, să-și îndeplinească sarcinile primite de la adulți, să se descurce în situații neprevăzute și să se adapteze mai ușor. De asemenea, vor face multe prietenii cu aceeași vârstă și pasiuni similare.
Părinții ar trebui să încurajeze copiii să se implice în activități sportive, să petreacă timp în aer liber, să facă plimbări cu bicicleta sau să se înscrie la unul dintre sporturile lor preferate, dar niciodată să nu îi forțeze să facă ceva ce nu îi face plăcere.
Copiii au nevoie de analize medicale importante pentru a se asigura că sunt sănătoși. Aceste analize sunt esențiale pentru monitorizarea stării de sănătate și detectarea oricăror afecțiuni posibile.
Părinții sunt adesea tentați să efectueze teste medicale copiilor doar în caz de urgență sau când există o boală asociată, din cauza disconfortului suportat de copil în timpul recoltării. Cu toate acestea, este recomandabil să se efectueze periodic teste medicale copiilor, cel puțin o dată pe an în mod voluntar, pentru prevenirea deoarece există o multitudine de probleme care pot fi prezente fără simptome. Pe lângă asta, copiii sunt expuși la numeroși microbi, inclusiv paraziți care nu pot fi detectați cu ochiul liber. Această curiozitate față de starea de sănătate a copilului nu trebuie să fie percepută drept ipohondrie, ci mai degrabă ca o precauție. Analizele pot să fie efectuate pe sânge, mucus, salivă, urină sau materii fecale, pentru a detecta lipsa de calciu sau fier.
Inainte de a efectua analize medicale, fie ca sunt de natura pediatru sau de familie, sau vin la solicitarea institutiilor de invatamant (crese, gradinite, scoli), este recomandat sa vorbiti cu medicul dumneavoastra. El va poate ghida in ceea ce priveste analizele si valorile de care aveti nevoie, oferindu-va un grad mai mare de relevanta.
Citând surse: Madinamerica.com, Camelia-Antal.ro, Stop Autism Virtual, IStock